Rosnąca świadomość ekologiczna oraz moda na zdrowy styl życia w ostatnich latach doprowadziła do prawdziwego boomu rowerowego na polskich drogach. Zarówno w dużych miastach jak i mniejszych miejscowościach jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe ścieżki dla rowerzystów. Niestety skala prowadzonych prac często nie idzie w parze z jakością – szczególnie jeśli chodzi o nawierzchnię drogową. Obecnie, w świetle coraz bardziej krytycznych opinii na temat kostki brukowej urzędnicy otwierają się na nowe rozwiązanie – beton dekoracyjny.
Lato i wczesna jesień to szczególnie intensywny czas dla miłośników rowerowych wycieczek. W tym okresie również dużo użytkowników samochodów przesiada się na rower w codziennej drodze do pracy. Jazda na rowerze nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale także zapewnia konieczną dla zdrowia porcję ruchu. Niestety amatorów dwóch kółek często zniechęca brak lub fatalny stan infrastruktury rowerowej. Krótkie, często wyglądające na przypadkowo wybudowane fragmenty ścieżek rowerowych, nieprzemyślane trasy, brak segregacji ruchu pieszego i rowerowego czy zły stan nawierzchni to jedne z najistotniejszych przyczyn rezygnacji z jazdy na rowerze.
Kostka, asfalt i …beton!
Obecnie królującą na ścieżkach rowerowych kostkę betonową coraz częściej zastępuje się – na ogół za sprawą starań samych rowerzystów – nowocześniejszymi rozwiązaniami, takimi jak nawierzchnie asfaltowe czy betonowe. Na rynku dostępne są już innowacyjne propozycje dla infrastruktury rowerowej, jak np. specjalna gama betonów dekoracyjnych. Produkty te doskonale sprawdzają się przy aranżacji różnego rodzaju nawierzchni miejskich, takich jak ścieżki dla rowerzystów. W 2010 roku Polska Akademia Nauk oraz firma Bruel & Kjaer przeprowadziły pierwsze w kraju badania na stołecznych ścieżkach rowerowych na zlecenie warszawskiego urzędu miejskiego[1]. Wyniki badań pokazały, że jednolite nawierzchnie na ścieżkach rowerowych są optymalnym rozwiązaniem dla zdrowia i komfortu jazdy cyklistów. Ponadto – według badań – ścieżki wykonane z asfaltu lub betonu są wygodniejsze oraz bezpieczniejsze ze względu na mniejszą ilość generowanych mikrowstrząsów i większą przyczepność. Co ważne, jednolita nawierzchnia gwarantuje również zdecydowanie wyższą trwałość i mniejsze koszty eksploatacji inwestycji.
Nowe rozwiązania estetyczne i funkcjonalne
Idąc w ślady sąsiadów z Europy Zachodniej także polscy urzędnicy zaczynają z aprobatą patrzeć na nowe – cenione przez rowerzystów – rozwiązania nawierzchniowe, takie jak m.in. kolorowy beton dekoracyjny. Obecnie na rynku dostępne są innowacyjne betony estetyczne, np. Artevia™ Kolor marki Lafarge, które doskonale sprawdzają się jako nawierzchnia na ścieżki rowerowe. Betony Artevia™ ze względu na szeroki wachlarz dostępnych kolorów idealnie wpisują się w estetykę każdej przestrzeni podnosząc jej atrakcyjność oraz podkreślając charakter. Do niewątpliwych zalet odróżniających nawierzchnie betonowe od innych rozwiązań należy przede wszystkim wysoka trwałość i redukcja zagrożeń związanych z tzw. zjawiskiem „klawiszowania” (występującym między innymi w przypadku kostki brukowej), czyli zapadania i wykrzywiania się poszczególnych elementów powierzchni. Ponadto, ścieżki rowerowe z betonową nawierzchnią są odporne na kretowiska, a także nie podlegają zjawisku zarastania roślinnością na łączeniach. – Jednolita powierzchnia betonowej ścieżki nie zatrzymuje wody w szczelinach, dzięki czemu nie występuje problem jej zapadania pod wpływem drenażu wody. Do istotnych zalet należy także odporność na mróz i związane z nim pękanie czy korozję nawierzchni powodującą powstawanie dziur lub wyrw. W efekcie betonowe ścieżki rowerowe nie wymagają poprawek, co zdecydowanie wpływa na obniżenie kosztów utrzymania, gwarantując jednocześnie wysoką atrakcyjność przestrzeni – zapewnia Daniel Cekała, Kierownik ds. Technologii i Jakości Polska Wschodnia w Lafarge.